پر بازدیدترین
خبر های ورزشی
آمار سایت
امروز
-1
دیروز
-1
هفته
-1
ماه
-1
کل
-1
 
کد مطلب: 183609
گراني بنزين يا بازگشت سهميه‌بندي
تاریخ انتشار : 1394/08/23 12:55:45
نمایش : 1355
مدير سامانه هوشمند سوخت با اعلام آخرين موضع وزير نفت در مورد سرنوشت اين سامانه گفت: در صورت افزايش قيمت نفت خام دولت مجبور است يا قيمت بنزين را گران کند يا سهميه‌بندي بنزين را تشديد کند.
به گزارش پايگاه خبري تحليلي پيرغار، سيد محسن روحاني با اعلام اينکه تک نرخي شدن قيمت بنزين منجر شد تا قاچاق اين فرآورده نفتي تقريبا به صفر برسد گفت: البته يکي ديگر از علت‌هاي کاهش حجم قاچاق بنزين کاهش اختلاف قيمت در ايران و کشورهاي همسايه است؛ همين که مصرف بنزين افزايش چشمگير نيافته است نشان مي‌دهد که قاچاق بنزين کاهش يافته است.

وي با تأکيد بر اين که هنوز اثري منفي از تک نرخي شدن بنزين مشاهده نشده است گفت: هم اکنون نشتي و انحراف توزيع بيشتر در بخش گازوئيل - نفت‌گاز- بيشتر است؛ چراکه هنوز بين نرخ قيمت اين فرآورده نفتي در داخل کشور نسبت به کشورهاي همسايه فاصله زيادي است.

وي درباره اينکه آيا سامانه هوشمند سوخت با اتمام سهيمه بنزين ۷۰۰ توماني حفظ خواهد شد با اشاره به اينکه سال گذشته قيمت هر بشکه نفت خام ۱۰۰ دلار بود اما امسال به ۴۰ دلار رسيده است گفت: با قيمت فعلي نفت خام، رقم تمام شده هر ليتر بنزين حدود ۱۸۰۰ تا ۱۹۰۰ تومان براي دولت تمام مي‌شود. اين رقم در صورت نفت ۱۰۰ دلاري به ۳۵۰۰ تومان مي‌رسيد.

روحاني افزود: هيچ کس نمي‌داند که سال آينده قيمت نفت چقدر خواهد بود؛ اين موضوع باعث خواهد شد که دولت يا قيمت بنزين را گران کند يا سهميه‌بندي بنزين را تشديد کند؛ به همين دليل اراده است که زيرساخت‌هاي سامانه هوشمند سوخت حفظ شود.

او درباره اينکه دارندگان خودروهاي ديزلي در صورت سوختگيري با کارت سوخت جايگاه‌دار بايد هزينه بيشتر پرداخت کنند گفت: از ابتداي خرداد ماه اين سياست اجرايي شده است؛ در کل تک نرخي شدن فرآورده با سهميه‌بندي آن جمع اضداد است. در حال حاضر اگر مردم از کارت سوخت خود براي سوختگيري بنزين استفاده نمي‌کنند به اين دليل است که اين سوخت سهميه‌بندي ندارد.

وي با اشاره به عرضه گازوئيل بر اساس پيمايش گفت: هم اکنون سهميه بندي براي گازوئيل با جديت در حال اجراست. در صورتي که سوختگيري با کارت شخصي انجام نشود بايد براي هر ليتر به جاي ۳۰۰ تومان، ۶۰۰ تومان پرداخت کند.

مدير سامانه هوشمند سوخت درباره تأثر اجراي طرح عرضه سوخت به حمل‌ونقل عمومي بر اساس پيمايش گفت: مصرف گازوئيل با اجراي اين طرح در مهرماه امسال نسبت به مدت مشابه سال گذشته ۱۵ درصد کاهش نشان مي‌دهد اين رقم در شهريورماه پنج درصد بود.

روحاني در پايان با تأکيد بر اينکه سامانه هوشمند سوخت يک سامانه ملي است و تصميمگيري در باره آن در سطح ملي انجام خواهد شد گفت: آخرين موضع اعلام شده از سوي وزير نفت در اين باره نيز اين است که اين سامانه حفظ مي‌شود. مردم بهتر است کارت سوخت شخصي خودرو و موتورسيکلت‌هاي خود را حفظ کنند و با اين کارت‌ها سوختگيري کنند؛ چرا که با اين کار کمک بزرگي به کارشناسان براي برنامه‌ريزي‌هاي کشور مي‌شود.


مرجع : تسنيم
 
 
 
 
ارسال کننده
ایمیل
متن
 
شهرستان فارسان در یک نگاه
شهرستان فارسان در يک نگاه

خبرنگار افتخاري
خبرنگار افتخاري

آخرین اخبار
اوقات شرعی
google-site-verification: google054e38c35cf8130e.html google-site-verification=sPj_hjYMRDoKJmOQLGUNeid6DIg-zSG0-75uW2xncr8 google-site-verification: google054e38c35cf8130e.html